E-mailmarketing voor dummies
E-mailmarketing is een vorm van online marketing waarmee je bestaande en potentiële klanten benadert met e-mails. Een erg effectief en relatief goedkoop marketingkanaal, als je de basis eenmaal kent. 11 belangrijke aandachtspunten voor de startende e-mailmarketeer.
Met e-mailmarketing benader je iedereen die zich ingeschreven heeft voor jouw maillijst. Er is dus al een vorm van interesse aanwezig. De kunst van e-mailmarketing is deze interesse aan te wakkeren en in leven te houden.
1. Begin met een sterk concept
Bepaal wat je wilt bereiken en welke vorm van e-mailmarketing daarbij past. Wil je bijvoorbeeld nieuwsbrieven versturen, educatieve e-mailseries maken of campagnes met promotiemateriaal delen? Als je weet wat je gaat versturen en waarom, kun je beter richting geven aan je berichten.
2. Maak een planning
Om te voorkomen dat je in je enthousiasme te veel of door drukte te weinig mails verstuurt, kun je een planning maken. Zo kun je periodieke mails versturen om je klanten op de hoogte te houden of e-mails aan specifieke klantmomenten koppelen. Denk bij zo’n klantmoment aan een welkomstmail voor nieuwe klanten of een nazorgmail met nuttige tips over hoe je klant zijn aankoop in optimale staat kan houden. Zo geef je een klant net dat beetje extra aandacht. Je planning kun je later bijschaven door feedback te vragen aan je klanten over de hoeveelheid mails die ze ontvangen.
3. Gebruik het juiste gereedschap
Nu je een idee hebt van wat je wilt rondsturen en wanneer, kun je een weloverwogen keuze maken voor een e-mailmarketingtool. Zo’n tool biedt meer opties dan je normale mailbox. Zo kun je bijvoorbeeld de mails grafisch vormgeven, automatisch versturen op specifieke momenten en statistieken bijhouden. Hiervoor zijn verschillende programma’s beschikbaar.
4. Voorkom bounces
Een belangrijke statistiek bij e-mailmarketing is het aantal mails dat bounced, ofwel: niet wordt afgeleverd. Dit gebeurt als een e-mailadres niet meer in gebruik is of de ontvanger je mails blokkeert. Als het percentage bounces boven de 2 procent ligt, kunnen mailboxen je bijdrage als spam classificeren. Schoon daarom regelmatig je maillijst op en verwijder foutieve mailadressen. Wie graag proactief bezig is, kan gebruikmaken van specifieke tools voor e-mailverificatie. Deze helpen de kwaliteit van je maillijst hoog te houden door foutieve mailadressen preventief te verwijderen.
5. Gebruik data
Een prettige bijkomstigheid van e-mailmarketing is dat je relatief eenvoudig feedback terugkrijgt in de vorm van data. Zo bieden de meeste tools een statistiekenoverzicht, waarin je kunt zien hoeveel mensen je bereikt hebt, waar het meeste op geklikt is en hoe vaak. Ook bieden veel mailprogramma’s opties tot liken of het geven van een cijfer. Data verzamelen geeft je inzicht in wat werkt en wat niet. Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken of je klanten vaker doorklikken op strakke productfoto’s of gezellige sfeerbeelden en die kennis in het vervolg toepassen.
6. Test bij twijfel
Twijfel je over de vorm van een bepaalde mailing? Bijvoorbeeld over welke titel het beste werkt of welke afbeeldingen je lezers aansporen tot klikken? Doe dan eens een AB-test met 2 verschillende versies. Hierbij komen de eerder genoemde data goed van pas. Stuur versie A naar 50 procent van je maillijst en versie B naar de andere 50 procent. De mail die het beste presteert wint, en vormt het voorbeeld voor de volgende mailing.
7. Vraag feedback
Statistiek vertelt je niet alles wat je moet weten. Hoewel data je veel te bieden hebben, kun je ook klanten om inhoudelijke feedback vragen. Als je bijvoorbeeld ziet dat een groep klanten stopt met doorklikken, vraag dan eens waar dit door komt. Stuur bijvoorbeeld een enquêtemail of leg wat papieren exemplaren in je winkel. Bied de deelnemers een leuke prijs aan. Zo motiveer je je doelgroep om de enquête serieus in te vullen.
8. Wees prikkelend, maar oprecht
Klanten vinden het niet fijn om genept te worden. Pas daarom op dat je geen clickbait-mail stuurt met valse beloftes. Als je mail telkens teleurstelt, stoppen de ontvangers op een gegeven moment met openen. Mik daarom op een prikkelende maar oprechte titel, die nieuwsgierig maakt zonder valse beloftes te doen.
9. Blijf dicht bij jezelf
Mensen die zich aanmelden voor je maillijst hebben een interesse die aansluit op wat jij aanbiedt. Laat deze gedeelde interesse dan ook leidend zijn en deel relevante content zonder hier van af te dwalen. Dit betekent echter niet dat je alleen over je producten kunt mailen. Specialiseert jouw winkel zich bijvoorbeeld in wandelschoenen? Stuur eens een mail rond over de leukste wandelgebieden van Nederland. Zo bied je iets extra’s, maar blijven je mails wel relevant.
10. Maak afmelden eenvoudig
Het is logisch dat je zo min mogelijk afmeldingen voor je mails wilt ontvangen. Toch is het verstandig om afmelden eenvoudig te maken door de afmeldlink duidelijk zichtbaar in je mail te plaatsen. Zo voorkom je niet alleen geïrriteerde klanten, maar ook een maillijst met veel bounces. Het is beter dat klanten zich afmelden dan dat je in de spamfolder terechtkomt. Veel bedrijven gebruiken de afmelding direct ook als feedbackmomentje. Bij het afmelden kunnen klanten invullen waarom ze zich afmelden.
11. Speel volgens de regels
Zorg dat je je altijd aan de privacywet AVG houdt. Zo mag je bijvoorbeeld geen informatie verzamelen en bewaren waar je niets mee doet. Vraag je klanten om hun geboortedatum in te vullen bij aanmelding? Stuur dan automatische verjaardagsmails of maak gebruik van nieuwsbrieven voor verschillende leeftijdscategorieën. Doe je dat niet? Dan moet je deze informatie verwijderen. Wil je meer weten over alle wetten rondom e-mailmarketing? De meeste regels vind je terug in de Telecommunicatiewet.
Enthousiast geworden om aan de slag te gaan met e-mailmarketing? Lees hier meer over het opzetten van een onlinemarketingplan.