Hoe kom je hoger in Google, Yahoo en Bing
SEO en SEA
Potentiële klanten zoeken op het web naar inspiratie (‘interieur trends winter’), overwegen jouw product (‘leren tweezitsbank’), willen het kopen (‘leren tweezitsbank merk x’) of zoeken naar hulp om het product te onderhouden of te gebruiken (‘leren bank onderhoud tutorial’). Zorg er daarom voor dat jouw website snel gevonden wordt. Goed zichtbaar zijn via een zoekmachine kan op 2 manieren, onbetaald en betaald. Via SEO en SEA.
- Onbetaald, via SEO. SEO is een gratis manier om hoog te verschijnen in de zoekresultaten van een zoekmachine. Hoe je dit doet? Lees de 9 tips voor SEO verderop in het artikel.
- Betaald, via SEA. Met SEA maak je gebruik van de advertentiemogelijkheid van een zoekmachine. Hierbij wordt pay-per-click toegepast, waarbij adverteerders betalen als een bezoeker klikt op een advertentie. Deze advertenties verschijnen boven de gratis zoekresultaten en staan duidelijk gemarkeerd als ‘advertentie’.
Zoekmachines China, Rusland en VS
Zoekt jouw doelgroep vanuit het buitenland op internet? Zijn in Nederland Google en YouTube de meest gebruikte zoekmachines, wereldwijd zijn ook andere zoekmachines interessant. In China is Baidu de grootste zoekmachine gevolgd door Qihoo 360. In Rusland is Yandex de dominante zoekmachine. In de Verenigde Staten zijn, naast Google, Bing en Yahoo populair (bron: BrightEdge en FD).
9 tips voor SEO
Zoekmachines als Google, Yahoo of Bing zijn voor hun gebruikers altijd op zoek naar het beste antwoord op de gestelde zoekvraag. Dit is jouw kans om als ondernemer gevonden te worden. Want deze vraag stelt je potentiële klant aan de zoekmachine. Of jouw website het beste antwoord op zijn zoekvraag vormt kun je als ondernemer via SEO zelf beïnvloeden. Met de volgende tips help je de zoekmachine te bepalen of jouw website relevant en betrouwbaar is. Als je besluit dit uit te besteden, bieden deze tips houvast voor afspraken en gesprekken met je aanbieder.
1. Content
Plaats relevante en foutloze teksten op je website. Gebruik hierin op de belangrijkste plekken de juiste zoektermen (woorden waar je klant op zou zoeken om jou te vinden). Belangrijke plekken zijn de titel, tussenkoppen en metadata. Gebruik unieke content, dus niet dezelfde tekst op verschillende plekken. Schrijf SEO-teksten niet te gekunsteld met te vaak dezelfde woorden. Hiermee help je de lezer (jouw potentiële klant) niet verder.
2. Metadata
Metadata zijn niet zichtbaar op je website maar wel op de zoekresultatenpagina van zoekmachines. De metadata van een webpagina vul je in via je contentmanagementsysteem (CMS). Voor SEO zijn er 2 soorten metadata belangrijk: de paginatitel en de meta-omschrijving. De paginatitel is de titel waarop je klikt bij het zoekresultaat, de meta-omschrijving is een korte beschrijving waarin staat waar de pagina over gaat. Gebruik de juiste zoektermen in de metadata en let op het maximaal aantal tekens dat je hiervoor kunt gebruiken.
3. Structuur
Zorg voor een heldere structuur op je website. De hoofdnavigatie volgt deze structuur. Bijvoorbeeld: homepage – producten – contact. Het volgende niveau in de navigatie is voor producten bijvoorbeeld: banken – stoelen – lampen. Deze structuur vind je ook terug in de URL (het ‘adres’ van de pagina). Zorg dat de URL zo kort en duidelijk mogelijk is, zoals: www.meubelshop.nl/producten/banken (dit is een voorbeeld, geen echte pagina).
4. Snelheid
Een trage website, ofwel een lange laadtijd van pagina’s, is de grootste reden dat potentiële klanten afhaken voordat ze je website hebben gezien. Vooral bezoekers die op hun mobiele telefoon zoeken (sinds 2016 komt meer dan 50% van de zoekopdrachten vanaf mobiel en dit percentage neemt toe). Controleer de snelheid van je website met bijvoorbeeld Google Pagespeed Tool, Pingdom, GT Metrix of Google Test My Site. Plaats afbeeldingen met een lagere resolutie zodat ze niet te zwaar zijn en veel laadtijd nodig hebben.
5. Veiligheid
Laat je URL beginnen met https in plaats van http. De ‘s’ staat voor secure en laat de zoekmachine zien dat het een veilige website is.
6. Hyperlinks
Verwijs op je website naar andere relevante pagina’s binnen jouw website over hetzelfde onderwerp, zodat de zoekmachine weet welke pagina’s bij elkaar horen. Gebruik links naar andere websites weloverwogen, want je geeft hiermee aan dat een andere website meer kennis of aanbod heeft dan jouw website. Hiermee geef je de andere website autoriteit in de ogen van de zoekmachine. Gebruik dit alleen als het voldoende waarde toevoegt aan jouw eigen content.
7. Autoriteit
Als andere relevante, populaire en kwalitatieve websites naar jou verwijzen dan ziet de zoekmachine dit als een goed signaal voor de relevantie van jouw content.
8. Sitemap
Een sitemap is een pagina met daarop een lijst van alle pagina’s van een website. Voeg een sitemap toe aan je website en dien deze online in bij een zoekmachine als Google, Yahoo of Bing. Schakel hier een specialist bij in als je dit te ingewikkeld vindt.
9. Google Mijn Bedrijf
Heb je een fysieke locatie? Dan kun je een profiel aanmaken op Google Mijn Bedrijf. Je profiel is daardoor zichtbaar als potentiële klanten in Google of Google Maps zoeken naar jou of naar vergelijkbare bedrijven. Vooral bij lokale zoekopdrachten kun je hier voordeel bij hebben. Voor een bakker in Baarn is het belangrijk om daar vindbaar te zijn en bijvoorbeeld niet in Groningen.
Bovenstaande lijst is niet uitputtend. SEO is een specialisme dat voortdurend verandert. Een zoekmachine gebruikt rankingfactoren om te bepalen welke pagina het beste antwoord is op de zoekvraag en dus het hoogst verschijnt in de zoekresultaten. Sommige rankingfactoren zijn bekend, andere niet. Zoekmachines geven hier geen openheid over. Toch zijn SEO-experts het er over eens dat de toepassing van bovenstaande tips een grote bijdrage levert aan je positie in de resultaten van een zoekmachine.