Elektrisch rijden?

23 februari, 2022 (06:13)

Elektrisch rijden is goed voor het milieu, maar is de aanschaf van een elektrische auto ook goed voor je portemonnee? Subsidies, regelingen en het lagere bijtellingspercentage maken overstappen op elektrisch rijden ogenschijnlijk aantrekkelijk. Maar het kan in jouw situatie ook juist logischer zijn om elektrisch rijden nog even uit te stellen. In dit artikel vind je de voor- en nadelen van nu overstappen, inclusief rekenvoorbeeld.

Waarom nu overstappen

Elektrisch rijden is voor steeds meer ondernemers noodzaak. Meer dan 25 Nederlandse gemeenten stellen vanaf 2025 zero-emissiezones in. Met je bestelbus op diesel of benzine ben je daar vanaf dat moment niet meer welkom. Marco van Eenennaam, expert elektrisch rijden bij de ANWB waarschuwt ondernemers: “Als je volgend jaar een nieuwe bestelbus aanschaft is dit belangrijke informatie. Al is het maar om in te schatten wat de restwaarde is van die goedkopere dieselbus die je ook kunt kopen. Daar zit vanaf 2025 niemand in en rond steden met zero-emissiezones dan nog op te wachten.” Rijd je veel in en om steden die een zero-emissiezone invoeren, dan kan het dus verstandig zijn om over te gaan op elektrisch rijden.

De overheid stimuleert elektrisch rijden met regelingen en subsidies, waardoor kiezen voor elektrisch vervoer financiële voordelen oplevert. Welke regelingen zijn er allemaal?

SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s

Allereerst is er de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Overweeg je als ondernemer een elektrische bestelwagen aan te schaffen? Met de SEBA krijg je maximaal 5.000 euro korting. Dit geldt zowel voor koop als lease. Wil je SEBA aanvragen? Let dan vooraf op het volgende:

  • Om in aanmerking te komen moet de bedrijfsauto een verkoopprijs van 20.000 euro of meer hebben, exclusief btw. De hoogte van de subsidie is 10% van de nettoprijs van de nieuwe elektrische bedrijfswagen, met een maximum van 5.000 euro.
  • De bedrijfsauto mag op de datum van de aanvraag nog niet geleverd zijn en op jouw naam staan.
  • De levering van een nieuwe elektrische bedrijfsauto ligt vast in een koop- of lease overeenkomst, maar deze mag bij het indienen van de aanvraag nog niet definitief zijn. Je kunt dan nog afzien van koop als je toch geen subsidie krijgt.

SEBA-subsidie vraag je aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

MIA/VAMIL subsidie

Schaf je in 2022 een zakelijke elektrische auto aan of ga je er een leasen? Dan profiteer je van 45% investeringsaftrek met de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Dit is een flink hoger percentage dan de 36% die in 2021 gold. Daarnaast mag je 75% van de investeringskosten afschrijven dankzij de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL).

De MIA/VAMIL vraag je aan bij de RVO. Let op: voor MIA en VAMIL zijn per jaar vaste budgetten beschikbaar en hiervoor geldt: op is op. Dus hoe eerder je in 2022 de subsidies aanvraagt, hoe groter de kans dat je hiervoor in aanmerking komt.

Bijtelling

Rijd je ook privé in je volledig elektrische zakelijke auto, dan profiteer je in 2022 van een verlaagde bijtelling van 16%, tot een maximumbedrag van 35.000 euro van de catalogusprijs. Daarboven betaal je de volledige bijtelling van 22%. Het voordelige bijtellingspercentage blijft gelden voor de eerste 5 jaar vanaf het moment dat je de auto in gebruik neemt.

De overheid stopt de komende jaren stapsgewijs met de bijtellingsregeling voor elektrisch rijden. Van Eenennaam: “Elektrische auto’s worden steeds goedkoper, en elektrisch rijden wordt steeds meer de norm. De overheid kan daar dus geen voordeel op blijven geven.” Vanaf 2023 wordt het maximumbedrag voor bijtellingsvoordeel verlaagd naar 30.000 euro en vanaf 2026 betaal je de volledige bijtelling van 22%.

Rekenvoorbeeld

In onderstaand rekenvoorbeeld zie je wat deze regelingen jou concreet kunnen opleveren. Hierbij zijn 3 zaken van belang: de rechtsvorm (betaal je inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting), je verwachte winst en je verwachte investeringswaarde in het lopende boekjaar.

InvesteringenVoordeelregelingenUitgave
Catalogusprijs elektrische bestelauto, excl. btw en bpm50.000
Advies, rijklaar- en afleverkosten, excl. btw1.200
Bruto investering51.200
Milieu-investeringsaftrek, 45%23.040
Kleinschaligheidsaftrek, 28%14.336
Grondslag vennootschapsbelasting37.376
Tarief vennootschapsbelasting-25%-9.344
SEBA subsidieregeling-5.000
Netto investering36.856

Waarom wachten met overstappen?

Hoewel overstappen op elektrisch rijden voordelen kent, zijn er ook nadelen. Het hangt af van je situatie of het voor jou beter is over te stappen, of juist nog even te wachten met de aanschaf van een elektrische auto.

Hogere aanschafkosten

Op dit moment zijn elektrische auto’s nog duurder in aanschaf dan vergelijkbare brandstofmodellen. “De nieuwste elektrische bestelbussen zijn zo’n 50% duurder dan vergelijkbare dieselvarianten. De generatie daarvoor was tot wel 2 keer zo duur. Dus het gat is er nog, maar wordt steeds kleiner,” constateert Van Eenennaam. Tweedehands is goedkoper, maar blijkt in de praktijk lastig. “De vraag naar tweedehands elektrische auto’s is momenteel veel groter dan het aanbod.” Wil of kun je niet kopen, dan is leasen een optie. Voordeel van lease is dat je geen onvoorziene kosten maakt bij bijvoorbeeld een kapotte accu, want kosten voor onderhoud zijn in de maandprijs verwerkt. Toch kan kopen een goede investering zijn: “Met alle zero-emissiezones die eraan komen, stijgt waarschijnlijk de vraag naar elektrische bestelbussen. Dit betekent dat de restwaarde van je bus ontzettend gunstig wordt. Als je leaset heeft de leasemaatschappij het voordeel van die hoge restwaarde, niet jij.”

Actieradius wordt groter

Ook staat de ontwikkeling van accu’s voor elektrische auto’s niet stil. Accu’s worden steeds beter waardoor de actieradius steeds groter wordt. In 2021 was de gemiddelde actieradius 333 kilometer. Ter vergelijking: in 2017 was dit 172 kilometer. Hoe langer je wacht met de aanschaf van een nieuwe elektrische auto, hoe verder je op een volle accu kunt rijden.

Oplaadmogelijkheden

Vergeet ook niet te kijken naar de oplaadmogelijkheden bij jou in de buurt. Nederland investeert de komende jaren in plaatsing van meer laadpalen. Als er nu nog geen laadpaal bij jou in de buurt is, dan is de kans groot dat die in de komende jaren alsnog geplaatst wordt. Ook worden laadpalen steeds sneller. “Een paar jaar geleden laadde je in een half uur in totaal 100 kilometer actieradius, nu laad je in datzelfde half uur al 350 kilometer”, vertelt van Eenennaam.

Heb je een bedrijfspand? Dan kun je er ook voor kiezen om daar één of meerdere laadpalen te laten plaatsen. De overheid gaat dit de komende jaren steeds meer verplichten: bij bestaande utiliteitsgebouwen met minimaal 20 parkeerplaatsen moet er vanaf 2025 minimaal 1 laadpunt aanwezig zijn.

Geef je minimaal 2.500 euro uit aan een of meerdere laadpalen, dan kun je gebruikmaken van de MIA/VAMIL regelingen. Daarmee bespaar je honderden euro’s op je investering.

Bekijk je situatie

Of dit het juiste moment is om over te stappen op elektrisch rijden, hangt sterk af van je situatie. Bedenk dus voordat je een nieuwe bedrijfswagen aanschaft goed wat je de komende jaren van plan bent. Rijd je veel in en om steden die een zero-emissiezone invoeren? Rijd je lange aaneengesloten afstanden of juist korte stukken met tussenpozen?

“Als je een pakketdienst hebt en het hele land door moet rijden, dan is elektrisch voor jou waarschijnlijk nog niet zo’n handige keuze,” zegt Van Eenennaam. “Maar ben je schilder en rijd je in en rond Amsterdam, een gemeente die in 2025 een uitstootvrije binnenstad wil hebben, dan kom je een heel eind met je elektrische bestelbus.”