Wetswijzigingen voor mkb’ers per 1 juli 2021

31 mei, 2021 (16:19)

Vanaf 1 juli 2021 krijg je te maken met nieuwe wetten en regels. Ongevraagde verkooptelefoontjes zijn straks verboden, de wettelijke regels voor bestuurders en toezichthouders kunnen veranderen en eHerkenning wordt nog veiliger. De belangrijkste wetswijzigingen voor mkb’ers lees je hier.

1. Geen ongevraagde telefonische verkoop meer

Ongevraagde verkooptelefoontjes zijn vanaf 1 juli verboden. Maken jouw sales- en marketing medewerkers gebruik van telemarketing? Telefonisch producten en diensten verkopen aan natuurlijke personen mag alleen nog met toestemming. Bijvoorbeeld door contactgegevens te vragen wanneer een potentiële klant zich aanmeldt voor een nieuwsbrief. Hierbij moet je duidelijk vermelden dat het telefoonnummer gebruikt wordt voor telemarketing. Als een potentiële klant openstaat voor een telefoongesprek is bellen met nummerherkenning verplicht. Bedrijven met rechtspersoonlijkheid mogen wél direct benaderd worden, mits nummerherkenning aanstaat. Bestaande klanten mag je voor een bepaalde periode zonder toestemming bellen. Hiervoor is nog geen wettelijke termijn bepaald.

2. Alle rechtspersonen dezelfde regels voor bestuur en toezicht

Heeft jouw bedrijf een coöperatie, vereniging of stichting als rechtsvorm? Dan veranderen de wettelijk regels over de taken, het stemrecht en de aansprakelijkheid voor jou en de andere bestuurders en toezichthouders. Voor alle rechtspersonen gelden straks dezelfde regels. De regels zijn gelijk aan de huidige regels voor een nv of bv. Indien bestuurders of toezichthouders zich niet aan de regels houden kunnen zij persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Door deze wetswijziging moet je de statuten van jouw bedrijf wellicht aanpassen. Dit kan tot 1 juli 2026. Ook al zijn je statuten nog niet gewijzigd, moet je toch voldoen aan de nieuwe regels.

3. Kleine plastic flesjes krijgen statiegeld

Vanaf 1 juli zit er 15 cent statiegeld op kleine plastic flesjes frisdrank en water met een inhoud minder dan een liter. Ben jij eigenaar van een grote supermarkt (200 m2) of bemand tankstation langs de snelweg? Dan ben je verplicht om lege petflesjes in te zamelen. Heb je een horecabedrijf? Dan is dit niet verplicht. Kies je ervoor om dit wel te doen dan mag je het statiegeld retour geven aan de consument maar dat hoeft niet. Er komen speciale zakken voor het inzamelen van de lege flesjes. Je bestelt deze zakken bij je drankleverancier.

4. Nieuwe btw-regels voor internationale e-commerce

Heb je een webshop en denk je erover na om producten over de grens te verkopen? Let op dat je het juiste btw-tarief berekent. Als je totaalbedrag aan buitenlandse verkopen in EU-landen jaarlijks onder de 10.000 euro blijft, mag je Nederlandse btw in rekening blijven brengen. Met als randvoorwaarden dat het transport van de zending in Nederland begint en dat je een vestiging in een EU-land hebt. Vanaf het moment dat je omzet boven de 10.000 euro komt, breng je het btw-tarief in rekening van het EU-land waar je klant gevestigd is. Daarnaast ben je vanaf 1 juli bij invoer van goederen in de EU invoer-btw verschuldigd, ongeacht de waarde van de zending. Zendingen met een waarde tot en met 150 euro blijven vrijgesteld van invoerrechten. Heb jij een verkoopplatform en faciliteer jij de bestellingen en betalingen? Dan word jij verantwoordelijk voor de btw-afdracht.

5. Betrouwbaarheidsniveau EH1 van eHerkenning stopt

Het betrouwbaarheidsniveau EH1 van EH1 stopt. eHerkenning is de digitale sleutel voor ondernemers en de overheid. Wanneer je als ondernemer zaken regelt met een overheidsorganisatie, bijvoorbeeld de Belastingdienst of gemeente, is inloggen met eHerkenning vereist.

Met e-Herkenning is inloggen veilig. Op die manier weten organisaties zeker wie je bent. Daarnaast geeft het jou extra zekerheid dat de site waar je inlogt betrouwbaar en veilig is. Vanwege strengere eisen wordt het laagste betrouwbaarheidsniveau van het inlogsysteem, EH1, stopgezet. Maak jij gebruik van EH1? Dan moet je dit aanpassen. Leveranciers van eHerkenningsmiddelen informeren ondernemers over het stopzetten en upgraden van EH1.

6. Verkoop wegwerpplastic verboden

Wegwerpplastic is passé. Ben jij producent of importeur van plastic wegwerpproducten? Vanaf 3 juli mag je een aantal plastic producten niet meer op de markt brengen. Heb je een winkel, groothandel of horecabedrijf en gebruik of verkoop je wegwerpplastic? Dan mag je de oude voorraad opmaken. Zodra de voorraad op is moet je op zoek naar alternatieven zoals disposables van hout, bamboe of karton. Ook wegwerpproducten die gedeeltelijk gemaakt zijn van plastic of bio plastic zijn verboden. Met de nieuwe SUP-richtlijn (Single Use Plastics) wil de Europese Unie de plastic soep in zee verminderen. De regels die per 3 juli ingaan vormen een onderdeel van een pakket aan maatregelen dat de komende jaren in werking treedt.

De ingangsdatum van deze wetswijziging is nog niet definitief. Inwerkingtreding van deze (wets)wijziging is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer of afkondiging van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling én publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.

7. Minimumloon omhoog

Heb je personeel in dienst? Het brutobedrag van het wettelijk minimumloon stijgt op 1 juli 2021.
Het wettelijk brutominimumloon voor werknemers van 21 jaar en ouder bij een volledig dienstverband wordt vanaf 1 juli 2021:

  • € 1.701,80 per maand
  • € 392,55 per week
  • € 78,51 per dag