Terugbetaling consument bij niet levering

23 augustus, 2019 (08:17)

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt dat als een bedrijf niet of niet tijdig kan leveren, het consumenten daarover zo snel mogelijk moet informeren. ,,Consumenten die hun aankoop annuleren, moet het bedrijf zo snel mogelijk terugbetalen en uiterlijk binnen 14 dagen. Dit geldt ook als de klant de koop heeft geannuleerd en heeft teruggestuurd binnen de bedenktermijn van twee weken’’, aldus ACM-woordvoerster Saskia Bierling.

Incassobrief

Als er niet binnen 14 dagen is terugbetaald, dan is de verkoper automatisch in verzuim. ,,Consumenten kunnen dan een incassobrief sturen, waarin ze de verkoper nog 14 dagen de tijd geven om zonder extra kosten terug te betalen. Na die 14 dagen is de verkoper incassokosten verschuldigd bovenop het terug te betalen bedrag.’’ Bierling benadrukt dat klanten bij hun aankopen ook kunnen kiezen voor betalen achteraf of een betaalwijze die verzekerd is. ,,Als zij bijvoorbeeld met een creditkaart hebben betaald, kunnen ze bij een probleem een beroep doen op een aankoopverzekering.’’