Import van auto’s en auto-onderdelen

12 augustus, 2020 (08:00)

Wil je voor je bedrijf een auto, bestelbus, vrachtwagen, touringcar of onderdelen daarvan importeren? Of je ze nu uit een ander land binnen de Europese Unie haalt of daarbuiten, je hebt altijd te maken met kentekenregistratie, belastingen zoals bpm, producteisen en productaansprakelijkheid. Auto’s voor je eigen bedrijf importeren of er mee handelen maakt hierbij geen verschil.

 

Importeer je een auto uit een ander land binnen de Europese Unie (EU)? Dan betaal je geen invoerrechten. Importeer je een auto uit een land buiten de EU? Dan betaal je wel invoerrechten.

Kentekenregistratie

Voordat je je geïmporteerde vervoermiddel op de Nederlandse wegen laat rijden registreer je dit bij de RDW. Hiervoor kun je dit handige stappenplan gebruiken. Je kunt de auto op je eigen naam zetten of op naam van je bedrijf. Het kenteken ontvang je op een kentekencard.

Bpm

Koop of importeer je een personenauto of bestelauto? En laat je deze voor de eerste keer in het kentekenregister van de RDW registreren? Dan betaal je belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm).

Berekening van bpm

De hoogte van de bpm verschilt per voertuig. Voor personenauto’s geldt dat de bpm wordt berekend over de uitstoot van CO2. Voor bestelauto’s geldt een percentage van de netto cataloguswaarde.

Waardecheck gebruikte voertuigen

Om misleiding te voorkomen komt er een wetswijziging aan waardoor de RDW de waarde van alle tweedehandsauto’s bepaalt voordat deze ingevoerd mogen worden. Over deze waarde heft de Belastingdienst bpm. Tot nu toe werd bpm geheven over de aankoopprijs. De ingangsdatum van deze wetswijziging is nog niet bekend. Houd hiervoor de website van het Ondernemersplein in de gaten.

Bpm-vrijstelling bestelbussen

Als ondernemer kun je vrijstelling van bpm op je bestelbus krijgen met de Ondernemersregeling. Voorwaarde is dat je het voertuig jaarlijks voor 10% of meer van de gereden kilometers zakelijk gebruikt. Verkoop je jouw bestelbus door aan een andere ondernemer, dan kun je gebruikmaken van de doorschuifregeling.

Vrachtwagens zijn vrijgesteld van bpm. Hiervoor betaal je belasting zware motorrijtuigen (bzm). Je betaalt wel bpm als er extra passagiersstoelen gemonteerd zijn buiten de stoel van de bestuurder en bijrijder. Let op, ook wanneer er alleen bevestigingspunten voor extra stoelen aanwezig zijn moet je bpm betalen.

Producteisen

Vervoermiddelen moeten voldoen aan Europese Voertuigenreglementering. Dit geldt ook voor onderdelen van voertuigen. De RDW keurt voertuigen. Voertuigen en onderdelen moeten voorzien zijn van een E-markering volgens de Automotive richtlijn van de EU. Soms moet je naast de E-markering ook een CE-markering hebben. Bijvoorbeeld een kraanwagen, waarbij het onderstel E-markering vereist en de kraanmachine ook valt onder de Machinerichtlijn voor de CE-markering.

Nieuw type

Importeer je een nieuw of gebruikt voertuig dat nog niet op de Europese markt is? Dit moet eerst goedgekeurd worden wat inhoudt dat het voertuig aan de Europese regels voldoet. Deze voertuigen worden in Nederland geregistreerd op basis van een Certificaat van Overeenstemming (CvO), afgegeven door de RDW. Eerder gebeurde dit op basis van een typegoedkeuring. Hierna kun je het voertuig op kenteken laten zetten.

Productaansprakelijkheid

Importeer je voertuigen of onderdelen hiervan uit landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER)? Dan ben je aansprakelijk voor (letsel)schade veroorzaakt door een gebrek aan deze producten. Je wordt, in juridische zin, als producent gezien. Zorg er voor dat geïmporteerde voertuigen of onderdelen hiervan voldoen aan alle eisen en regels. Laat je ze door een producent in de EER maken onder je eigen merknaam (private label) of merkloos (white label)? Ook dan ben je als importeur aansprakelijk.

Recall

Voldoen jouw geïmporteerde voertuig of onderdelen niet aan de regels? En is er vaker een defect geweest, waarbij er kans was op lichamelijk letsel? Dan ben je als importeur verplicht alle voertuigen terug te roepen (recall) om het defect te repareren. Verder moet je de RDW en de consument informeren over het defect.

Voertuigonderdelen

Ook onderdelen moeten voldoen aan EU-richtlijnen. Laat je bijvoorbeeld nieuwe onderdelen maken door een buitenlandse fabrikant? Deze moeten de E-markering hebben en aan de Automotive richtlijn voldoen. Informeer je fabrikant over de producteisen uit de richtlijn en vraag om de benodigde certificaten. Voor sommige voertuigonderdelen geldt een verkoopverbod in de EU. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt hierop toezicht.

Alle regels waaraan voertuigen of voertuigonderdelen moeten voldoen staan in de Regeling voertuigen.

Parallelimport

Stel, je wilt grootschalig Ford auto-onderdelen importeren uit een land buiten de EER. En voor deze Fordonderdelen bestaat al een officiële importeur en de merknaam is ook geregistreerd en vastgelegd in de EER. Mag je deze onderdelen invoeren? Nee, tenzij de producent je hiervoor toestemming verleent. Importeer je merkonderdelen uit een EER-land? Dit mag wel. Wanneer goederen al op de EER-markt zijn gebracht door een officiële producent of importeur, mag je deze daarna vrij verhandelen binnen de EER. Dit is geoorloofde parallelimport, het importeren van goederen buiten de contractueel overeengekomen importkanalen om.

Namaak

Waar geld verdiend wordt met handel ligt de namaakindustrie nooit ver weg. Zo berekende het EU Intellectual Property Office (EUIPO) in 2018 dat alleen al de bandenindustrie ruim 2 miljard euro misliep (periode 2010-2015) vanwege namaak autobanden. Verkoop van accu’s moest het in die periode voor 179 miljoen euro ontgelden. Namaakproducten zijn vaak van slechtere kwaliteit dan het origineel. Dit kan lichamelijk letsel of overlijden tot gevolg hebben. Als importeur ben je hiervoor aansprakelijk. Namaakartikelen importeren en verhandelen is verboden en strafbaar.

Voorkomen

Je kunt moeilijk herkennen of een product namaak is of niet. Vaak krijg je door de prijs al een idee of je te maken hebt met namaakproducten. Is de prijs te goed om waar te zijn? Dan is dat meestal ook zo. Achterhalen of een leverancier betrouwbaar is blijft lastig. Probeer je risico te beperken.

Importeren binnen de EU

Binnen de EU geldt vrij verkeer van goederen. Importeer je een auto of onderdelen uit een andere lidstaat? Dan betaal je geen invoerrechten. Je hoeft ook geen invoeraangifte te doen bij de douane. Je leverancier brengt meestal 0% btw in rekening wanneer je ondernemer bent. Je moet dan wel je btw-identificatienummer aan hem doorgeven. Je berekent Nederlandse btw (21%) over de aankoop en je geeft deze op in je btw-aangifte. Vervolgens mag je deze btw meestal als voorbelasting aftrekken in dezelfde aangifte. Dit noem je een Intracommunautaire Verwerving (ICV). Koop je nieuwe of bijna nieuwe vervoermiddelen in van een bedrijf uit de EU? Dan pas je altijd de ICV toe. Uitzondering is wanneer je zo’n nieuw vervoermiddel inkoopt van een particulier uit een ander EU-land. Dan vraag je de particulier om een factuur, zonder btw. Deze factuur heb je nodig voor je eigen administratie.

Importeren van buiten de EU

Voor alle vervoermiddelen en auto-onderdelen die je van buiten de EU importeert moet je een aangifte bij de Nederlandse Douane doen. Meestal verzorgt je vervoerder of douane-expediteur dit namens jou. Hier vragen zij een vergoeding voor. Vaak schieten zij ook verschuldigde invoerrechten en btw voor. Verder heb je een EORI-nummer nodig, wanneer je bedrijfsmatig het voertuigen of onderdelen importeert. Dit is een identificatienummer dat verplicht is bij het verrichten van douaneformaliteiten.

Invoerrechten

De hoogte van het invoerrecht hangt af van de goederencode (ook wel bekend als HS-code of TARIC-code). De douane classificeert goederen in deze codes. De juiste goederencode bepalen is lastig. De indeling hangt bijvoorbeeld af van het type vervoermiddel. Bij invoer is een 10-cijferige goederencode gebruikelijk. Hieronder vind je de eerste 4 cijfers per soort vervoermiddel:

  • Personenauto’s: 8703 (automobielen en andere motorvoertuigen hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer).
  • Bestelbussen en vrachtwagens: 8704 (automobielen voor goederenvervoer).
  • Touringcars: 8702 (automobielen voor het vervoer van tien of meer personen, de bestuurder daaronder begrepen).
  • Voertuigonderdelen: 8708 (delen en toebehoren van motorvoertuigen bedoeld bij de code 8701 tot en met 8705).

Alle goederencodes vind je in het gebruikstarief van de douane.

Het invoerrecht op vervoermiddelen is meestal 10%. Het maakt niet uit of deze nieuw zijn of gebruikt. Het invoerrecht op onderdelen is meestal 4,5%. Je berekent de invoerrechten over de prijs van de goederen plus de vervoers- en eventuele verzekeringskosten tot aan de grens (of haven) van binnenkomst in de EU.

Minder invoerrechten

Soms betaal je minder invoerrechten. Bijvoorbeeld als je (gebruikte) vervoermiddelen of auto-onderdelen importeert die gemaakt zijn in landen waarmee de EU een handelsverdrag heeft, zoals Marokko en Mexico. Deze producten moeten dan wel van preferentiële oorsprong zijn uit het verdragsland. Dit toon je aan met preferentiële oorsprongsdocumenten die je aanvraagt bij de leverancier in het verdragsland. In het gebruikstarief van de Douane ga je aan de hand van de goederencode van jouw product en het productieland na of je in aanmerking komt voor tariefpreferentie (verlaging van invoerrechten). Of je belt met de Belastingtelefoon Douane.

Met Turkije vormt de EU een douane-unie. Hierdoor hoef je voor vervoermiddelen en voertuigonderdelen van Turkse herkomst geen invoerrechten te betalen.

Veel geïmporteerde onderdelen komen uit China en de Verenigde Staten van Amerika (VS). Met deze landen heeft de EU geen handelsverdrag. Hierdoor kun je niet profiteren van lagere invoerrechten en betaal je het volledige bedrag als je auto’s of onderdelen uit China en de VS importeert.

Btw bij invoer van buiten de EU

Bij invoer in Nederland betaal je Nederlandse invoer-btw (21%). Deze btw mag je in jouw btw-aangifte aftrekken als voorbelasting. Tenminste, als je recht hebt op btw-aftrek. Importeer je regelmatig uit landen buiten de EU? Met een vergunning artikel 23 van de Belastingdienst hoef je de btw niet op het moment van invoer te betalen. Je kunt de btw verleggen naar je btw-aangifte.

Motorrijtuigenbelasting

Heb je 1 of meer motorrijtuigen (personenauto, bestelauto, motor, autobus of vrachtwagen) voor je bedrijf? Dan moet je motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) betalen. Als je bestelauto’s voor je bedrijf gebruikt betaal je misschien een verlaagd tarief wegenbelasting. Deze auto’s worden ook wel auto’s met een grijs kenteken genoemd.

Meer informatie nodig?

  • BOVAG is een brancheorganisatie voor producenten, groothandels en importeurs van vervoermiddelen. BOVAG is een keurmerk voor klanten van deze bedrijven.
  • De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op bedrijven, organisaties en overheden zodat zij zich aan de wet- en regelgeving van duurzame leefomgeving, fysieke veiligheid en de woningcorporatiesector naleven.
  • De Koninklijke RAI Vereniging behartigt belangen van fabrikanten en importeurs van personenauto’s en vrachtauto’s, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook leveranciers van onderdelen en van garage-uitrusting zijn bij RAI Vereniging aangesloten.